Beeldexposure is een site voor fotografen met inspirerende fotografie en ook graag hun werk en verhalen willen delen met anderen. Dus ook een site voor fotografen die geïnspireerd willen worden door anderen!

 

VRIJETIJDSFOTOGRAFEN

Hierboven staat een foto uit de serie straatfoto's die ik maakte in Antwerpen. Als je me een aantal foto's stuurt wil ik graag kijken of jouw serie ook bij deze vrijetijdsfotografen kan komen te staan!

PAULI GERRITSEN

HOOFD BOVEN HET MAAIVELD HOUDEN

Fotograaf Pauli Gerritsen maakte in het afgelopen jaar een documentaire over de laatste boer op het landgoed Coelhorst. Het is een bijzondere documentaire geworden niet in de laatste plaats doordat ze op een zeer integere wijze het spanningsveld bloot legt tussen de individuele boer en Natuurmonumenten. Wat gebeurt er als er vooroordelen spelen en of de communicatie tussen mens en organisatie te wensen overlaat. Een geschil bouwt jarenlang op waardoor de situatie voor de boer uitzichtloos lijkt te worden en standpunten zich verharden. Met dit fotoproject heeft Pauli kans gezien dit te doorbreken.

Ze heeft de communicatie over de verschillende inzichten op gang gebracht en inmiddels zijn de 'partijen' nader tot elkaar gekomen.

Pauli maakte het boek 'HOOFD BOVEN HET MAAIVELD HOUDEN' en dubbeldruk-techniek in de foto's geven een extra dimensie aan de inhoud van het boek.

 

 

OP HAAR BLOG SCHREEF PAULI GERRITSEN

"De kern van het verhaal dat ik via tien gezichtspunten van de laatste boer wonend op het landgoed Coelhorst in beeld heb gebracht is een maatschappelijk probleem dat helaas niet alleen op dit landgoed speelt. De uitdaging om het spanningsveld met Natuurmonumenten en de boer in beeld te brengen heeft zich door de uitgave van het boekje ‘Hoofd boven het maaiveld houden’  uitgebreid naar de inzet om dit journalistieke beeldverhaal, onder de aandacht te brengen. Het universele verhaal van David tegen Goliath. Het maatschappelijk probleem bestaat in deze context vooral uit twee kwesties waardoor de weg naar een prettige en vruchtbare samenwerking geblokkeerd wordt.

 

Mijn grootst bekommernis ligt in de menselijke omgang. Een spanningsveld zoals hier tussen de laatste boer en Natuurmonumenten speelt niet alleen op dit landgoed. Op veel locaties in Nederland, waar grote organisaties de verpachter worden of hun beleid willen uitvoeren, komt een verkeerde start door gebrek aan respect, aandacht en begrip voor de lokale bewoners (vaak boeren) regelmatig voor. Zo jammer wanneer grote organisaties niet als eerste prioriteit hebben om een goede band met alle betrokkenen op te bouwen. Dit geeft een lange beperkende en moeizame nasleep, terwijl juist nù meer dan ooit, samenwerking voor het welzijn van mens, dier en milieu gevraagd wordt.

 

Ik kan de visie van Natuurmonumenten wat het natuurbeleid betreft onderschrijven, maar de alternatieve verdienmodellen die Natuurmonumenten voorstelt aan boeren die hun bedrijfsvoering daarvoor moeten aanpassen, leveren in de praktijk zoals voor boer Henk Voskuilen geen overlevingskans. In het ongenuanceerde beeld dat naar buiten wordt gebracht krijgt de boer de schuld.

 

Ik heb geen illusie dat dit boekje de houding van grote instanties zal veranderen, maar de wereld kan elk druppeltje inspiratie voor respectvolle aandacht en betere communicatie gebruiken…"

 

PAULI GERRITSEN

boer Henk thuis

Foto's uit het boek

hoofd boven het maaiveld houden

Het boek is hier als een PDF te downloaden. Op zowel boek als de foto's en teksten is  copyright van toepassing.

Neem een kijkje op de website van Pauli Gerritsen

HANS WISSINK

portret en model

“Hans is in 1985 begonnen met fotografie en is zich vrijwel direct gaan specialiseren in portret- en modelfotografie. Nu, bijna 35 jaar later, is dat nog steeds zijn passie. Ook exposeert hij nog regelmatig. Zijn voorkeur gaat uit naar low-key figuurfotografie. “Denken in vormen, schrijven met licht”, een bekend gezegde in de fotografie, is duidelijk van toepassing op de wijze hoe hij zijn modellen in beeld brengt”.

MICHEL LICHTENBERG

orde en chaos

Volgens velen kennen Indiërs geen privacy. Dit heeft het voordeel dat je, als reiziger, overal je nieuwsgierige hoofd naar binnen kunt steken. In Bikaner, een districtshoofdstad in Rajasthan, zag ik een interessant oud gebouw en het bleek een Collectors Office te zijn. In dit overheidsgebouw werken ambtenaren die o.a. zorgen voor het innen van belastingen, elektriciteitsrekeningen, boetes etc.

 

Geen pasjes nodig, gewoon naar binnen lopen, een praatje maken en je krijgt ook nog een kopje thee aangeboden.

Vervolgens ben ik aan het fotograferen geslagen. Wat mij aanspreekt is dat ook hier te zien is dat India een functionerende chaos is met een mengeling van de oude en de nieuwe wereld is en dat het bovendien altijd kleurrijk is. Je ziet computers en de batterijen die de regelmatige stroomuitval moeten opvangen en daarnaast de in doeken gewikkelde archieven. De tegenstellingen kunnen bijna niet groter!

JAAP VAN BUUREN

stilleven ?

Jaap van Buuren heeft zich een poos bezig gehouden met het moderne stilleven. Daar waar heel veel fotografen kiezen voor een esthetische rangschikking van objecten heeft Jaap juist gekozen voor het toeval van de beweging van objecten in de ruimte. Wellicht vliegen in Jaaps keuken de tomaten, kersen en worteltjes ook door de ruimte en is zijn inspiratiebron dicht bij huis. Deze 'food-foto's' zouden m.i. zeker niet misstaan in een modern 'keuken- of kookboek.

SJAAN DIJKMAN

HARRY

In de vorige serie van Sjaan Dijkman maakte de kijker kennis met de 54 jarige Harry. Harry is door verschillende oogafwijkingen in de loop der tijd zo goed als blind is geworden.

Sjaan mag Harry en zijn onafscheidelijke metgezel, hulphond Vroni, in zijn dagelijks leven volgen met haar camera.

In deze serie laat ze iets heel specifieks zien in het leven van Harry.

Sjaan vertelt: "Harry wilde graag het graf van zijn overleden vriend bezoeken op een begraafplaats waar zowel hij als de hond nog nooit waren geweest. Harry gaf bij de ingang van de begraafplaats de instructie: 'Vro, kijk eens of je Robert kunt vinden' en de hond leidde Harry zonder aarzelen rechtstreeks naar het graf!!! "

quod fit post mortem | wat komt er na de dood

cum in carne vivat temporis  | na het aardse leven

"Ik word meegezogen, langzaam zweef ik omhoog in die steeds smaller wordende straal van fel licht. Mijn ogen en mijn lichaam worden er als vanzelf naar toe getrokken en ik laat me gaan, me volkomen overgevend. Ik ‘beweeg’ me in een oneindige oase van rust en veiligheid. Ik zweef door een ruimte van zo’n intense vredelievendheid, vol met kleuren. Ik word erdoor omgeven en opgenomen tot in het diepst van al mijn ‘zijn’, ik ben er onderdeel van, ben ermee verweven. Ik besef dat ik aan een einde en tegelijkertijd aan een begin sta. Ik ben er al, mijn hele wezen is ervan doortrokken, erdoor opgenomen, de ‘deur’ staat open naar een nóg mooier ‘zijn’. Een ongekend gevoel van rust en vrede daalt in me neer. Een gevoel van vrijheid en een overweldigend verlangen naar het licht, naar de rust, naar de vrede, naar het liefdevolle.

Ik zag hoe de aarde wegvloog. Het zonnestelsel flitste voorbij en verdween. Ik vloog door het centrum van de Melkweg terwijl ik onderweg steeds meer kennis in me opnam. Ik bemerkte dat dit melkwegstelsel – en het hele universum – barstte van allerlei verschillende variëteiten van leven. Ik zag vele werelden. We zijn beslist niet alleen in dit universum. Het leek alsof alle scheppingen in het Universum langs me heen zweefden en in één lichtpuntje  verdwenen." Jessica Mostert

VIDEO/FILM BEELDEN

Heb jij ook een video die je graag hier wilt plaatsen? Stuur me de link naar je video (youtube of vimeo) en ik plaats je video graag! Je kunt ook een mp4 video naar me sturen. Als het videobestand groter is dan 10 Mb moet je het sturen via de gratis dienst Wetransfer.

LEVE DE ALLEDAAGSHEID | juli 2019

JOHN MOEST

ROZE MAANDAG 2019

Fotograaf John Moest  op de Roze Maandag  van de Tilburgse Kermis in 2019

 

"Zo’n 300.000 mensen bezochten het integratiefeest voor homo’s, lesbo’s, biseksuelen, transgenders en hetero’s en de zon straalde de hele dag. De gehele dag barstte de stad uit haar voegen van de gezellige drukte en de vele activiteiten die op talloze plekken werden georganiseerd. De sfeer zat er tot diep in de nacht goed in en er hebben zich geen noemenswaardige incidenten voorgedaan, aldus de pers- en politieberichten. Zo laat heb ik het niet gemaakt, na 5 uur lopen in een zeer ontspannen maar warme (zeg maar heete) omgeving en hier en daar een koel biertje heb ik het voor gezien gehouden."

John Moest

MISTER P and P

Pierre Pinkse is fotograaf en beeldmaker. Fotografisch is hij een 'omnivoor'.

 

Pierre Pinkse heeft zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in het samenstellen van beelden via beeldbewerking. Niet omdat hij een techneut pur sang wil zijn maar juist om een eigen werkelijkheid te creëren.

In de afgelopen maanden heb ik een aantal surrealistische foto's van hem getoond waarin hij steeds als hoofdfiguur (en vaak ook als figurant) optrad. Het model, maar vaker de modellen, waren altijd de fotograaf zelf die met een radiografische ontspanner de beelden verzamelt en later in Photoshop in elkaar zet.

 

Het karakter van de foto's van Pierre Pinkse die je hier ziet is wat veranderd. De samengestelde beelden zijn nog nadrukkelijker surrealistisch. Hij komt er nog wel regelmatig in voor maar minder als hoofdfiguur.  Hij vertelt: "Ik heb het eindresultaat niet van tevoren in mijn hoofd, maar al beeldbewerkend komen ze tot stand. Ze hebben veel te maken met mijn fantasie en gevoel. Toch moet de kijker zelf er een verhaal bij bedenken. Vogels zijn een terugkerend element. Dat heeft te maken met de hunkering naar vrijheid, kunnen gaan waarheen je wilt, terwijl de dood ook een element is dat je min of meer symbolisch ziet terugkomen in de beelden. Symboliek te over, als je dat wilt zien."

JESSICA MOSTERT en QUOD FIT POST MORTEM

 

beeldexposure = inspiratie + educatie + communicatie

BEELDEXPOSURE voor en door fotografen

samenstelling|onderhoud PETER VAN TUIJL [website]

foto's achtergrond  Peter van Tuijl